القائمة الرئيسية

الصفحات

من أنا ؟.. أو من تكونى ؟  دمعتى .. أنت .. عيونى ؟  صنعتى .. أنت .. ظنونى ؟  فكرة فوق السحاب   خلسة بين شجونى ؟  أم هى الدنيا سراب  فيها أنت كى تكونى  من تكونى ؟  ابحثى .. هل من جواب ؟  من .. أو من تكونى ؟                     *  *  *   أنت حلم قد تعالى  أنت أهوال الهموم  صرت تبغينا حيارى  بين أحلام النجوم  أنت شئ .. لا سراب  أنت حل .. لا حرام  أصرخى .. قولى .. أجيبى  إنك فوق الظنون  أصرخى .. قولى .. أجيبى  من أنا .. أو من تكونى ؟           *  *  *  ذابت الدنيا  فسرنا نعتلى فيها الخيال  خافت الليل  وصرنا نحن أفكار الجمال  صرنا فيها .. كيف صرنا  عشنا فيها .. كيف عشنا  صرنا روحا لاتموت  عشنا فيها كى أكون   وكى تكونى  فاصرخى .. قولى ..أجيبى  من أنا .. أو من تكونى ؟           *  *  *  عشت كى أهوى حباك  صرت كى أرضى أساك  فكرت فارتاحت عيونى  وبكيت فازداد أنينى  ومشيت فاختلت ظنونى  وبحثت فى قلبك حنان  فوجدت أحلامك حنينى  أنت مرآتى عرفتك  أنت أفكارى ظنونى  أصرخى .. قولى .. أجيبى  قد عرفتك فاستجيبى  أصرخى .. قولى .. أجيبى  من أنا ؟.. ألا كى تكونى            *  *  *
مرآتى
من أنا ؟.. أو من تكونى ؟
دمعتى .. أنت .. عيونى ؟
صنعتى .. أنت .. ظنونى ؟
فكرة فوق السحاب 
خلسة بين شجونى ؟
أم هى الدنيا سراب
فيها أنت كى تكونى
من تكونى ؟
ابحثى .. هل من جواب ؟
من .. أو من تكونى ؟
         
        *  *  *

أنت حلم قد تعالى
أنت أهوال الهموم
صرت تبغينا حيارى
بين أحلام النجوم
أنت شئ .. لا سراب
أنت حل .. لا حرام
أصرخى .. قولى .. أجيبى
إنك فوق الظنون
أصرخى .. قولى .. أجيبى
من أنا .. أو من تكونى ؟

        *  *  *

ذابت الدنيا
فسرنا نعتلى فيها الخيال
خافت الليل
وصرنا نحن أفكار الجمال
صرنا فيها .. كيف صرنا
عشنا فيها .. كيف عشنا
صرنا روحا لاتموت
عشنا فيها كى أكون 
وكى تكونى
فاصرخى .. قولى ..أجيبى
من أنا .. أو من تكونى ؟

        *  *  *

عشت كى أهوى حباك
صرت كى أرضى أساك
فكرت فارتاحت عيونى
وبكيت فازداد أنينى
ومشيت فاختلت ظنونى
وبحثت فى قلبك حنان
فوجدت أحلامك حنينى
أنت مرآتى عرفتك
أنت أفكارى ظنونى
أصرخى .. قولى .. أجيبى
قد عرفتك فاستجيبى
أصرخى .. قولى .. أجيبى
من أنا ؟.. ألا كى تكونى

         *  *  *

تعليقات

التنقل السريع